با رونمایی از پیتون طراحی شده توسط متخصصین جوان کشور، ایران در زمینه طراحی خودرو وارد باشگاه طراحان مستقل شد.
گروه خودرو ؛ بازار خبر _ طراحی این خودرو که «پیتون» نام دارد 100درصد از ایده اولیه تا ساخت نمونه پروتوتایپ در داخل و توسط بخش خصوصی انجام شده است.
ایمان
مقصودی سرطراح این خودرو با اعلام این مطلب گفت: خودروی مذکور مطابق با
استانداردهای جهانی و با هدف ارائه به بازارهای خارجی طراحی شده و این برای
اولین بار در کشور است که یک نشریه خودرویی با برگزاری مسابقه، بهرهگیری
از استعدادهای خلاق و استفاده از امکانات صنعتی کشور، نسبت به چنین کاری
اقدام میکند.
مقصودی
با اشاره به اینکه اعضای تیم این پروژه از مقامآوران در مسابقات جهانی
طراحی خودرو و همچنین از فارغالتحصیلان رشتههای مکانیک و طراحی هستند
افزود: این خودرو، یک اتومبیل سدان در کلاس «C» است که در طراحی آن راحتی
خانوارها ملاک عمل قرار گرفته و قابلیت نصب موتورهای 1600 و 1800 سیسی بر
روی آن وجود دارد.
همچنین
خشایار نظریان مدیر مسوول هفتهنامه دنیایخودرو نیز در این باره مي گويد :
هدف اصلی از طراحی و ساخت این خودرو، این بود که یادآوری شود اگر ایران در
زمینه تولید و صادرات خودروهای ملی هنوز از مزیت نسبی برخوردار نیست اما
در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش طراحی خودرو حرفهای زیادی برای
گفتن دارد.
وی
همچنین با ارائه پیشنهاد تأسیس مرکزی به نام «ایراندیزاین» از سوی بخش
سیاستگذاری صنعت خودروی کشور خاطرنشان کرد: با راهاندازی این مرکز از
طرفی میتوان به طور متمرکز نسبت به شناسایی و ارتقای سطح طراحان داخلی
اقدام کرد و از سوی دیگر میتوان هر سال با ساخت و رونمایی از حداقل یک
خودروی کانسپت در سطح استانداردهای جهانی در نمایشگاههای بینالمللی خارج
از کشور حضور پیدا کرد و توانمندیهای بخش طراحی صنعت خودروی ایران را به
نمایش گذاشت.
به گزارش
بازار خبر ، همچنین مهندس احمد عالیفر، مدیرعامل شرکت تولیدی «دنتوس
تهران» نیز که از حامیان اصلی این پروژه بوده، در این زمینه گفت: کلاس C،
کلاس خودروهای متوسط است که در حال حاضر بیشترین آمار فروش را در سطح جهان
در اختیار دارد و خودروی «پیتون» نیز در این کلاس است.
به گفته
مهندس عالیفر، «پیتون» خودرویی منحصربهفرد و 100درصد ایرانی در کلاس سدان
چهاردر خانوادگی سگمنت «C» است و میتوان گفت با ساخت آن در داخل شاهد
انقلابی در زمینه طراحی خودروهای ایرانی خواهیم بود.
وی
یادآور شد: ساخت نمونه مشابه این خودرو در خارج از کشور توسط شرکتهای
خودروسازی جهان بالای 150 هزار دلار هزینه دارد و این در حالی است که خودرو
با استفاده از امکانات موجود در کشور تنها با هزینهای در حدود یکصد
میلیون تومان طراحی و ساخته شده است.