وحید صفایی – روزنامه خراسان: عقب ماندگی اپراتور سوم از عمل به تعهداتش
به یکی از موضوعات عادی و طبیعی آیتی کشورمان بدل شده است. این اپراتور
به شرکتی تعلق دارد که با کمی فاصله، ریشههایش به وزارت رفاه و دولت باز
میگردد و البته وزارت ارتباطات نیز در تحمل بدقولیها و سرپوش گذاشتن بر
ضعفهای این اپراتور، سنگ تمام گذاشته است.
بارها وزیر ارتباطات در گفتوگوهای رسمی و غیر رسمی خود به عقب ماندگی
این اپراتور از تعهدات زمانبندی شده، اذعان کرده است اما دقیقا باید گفت
که چه فایده؟چه فایدهای دارد که بپذیریم این اپراتور در حد و اندازه
خدماتدهی به مردم کشور بزرگ و وسیعی مانند ایران نبوده و نیست و به هیچ
وجه استانداردهای لازم یک اپراتور تلفن همراه نسل سومی را ندارد. امروز این
اپراتور به عنوان دارنده انحصاری پروانه بهرهبرداری از خدمات نسل سوم،
باید خدمات مکالمه تصویری و اینترنت پرسرعت همراه را به مردم کشور ارائه
کند، در حالی که این خدمات در عمل در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران و
کرج که اولین میزبانان این خدمات بودند، به خوبی ارائه نمیشود.طریقه
برقراری ارتباط تصویری از طریق این سیمکارتها همچنان مبهم است و تعداد
زیادی از گوشیهای موجود در بازار، قادر به برقراری این تماسها نیستند اگر
چه تمام این گوشیها از نسل سوم یا همان ۳G پشتیبانی میکنند.
برای مدتی طولانی بهانههای مختلفی برای توجیه عقبماندگی این اپراتور
مطرح بود. تحریم، نبودن مجوزهای شهری از طرف شهرداری و مانعتراشیهای
اداری از جمله این بهانهها بودند. بدیهی است که اگر اپراتور نتواند
تجهیزات مورد نیاز شبکه خود را تهیه و راهاندازی کند، خدماتی هم در کار
نخواهد بود اما بسیاری از کمکاریهای این شرکت با هیچ یک از این بهانهها
توجیهپذیر نیست. به عنوان نمونه هنوز راهکار مکانیزه و اتوماسیونهای
لازم برای پرداخت قبوض معدود مشترکان این اپراتور وجود ندارد.مشترکان این
اپراتور پـس از پـرداخت قبـوض مجبـور به دورنـما کردن قبوض پرداختـی به
دفاتـر این اپراتور هستند تا ثابـت کننـد آبونمان و هزینـههای خدمـات
مصرف شده را پرداخت کردهاند.
در حالی که تلفن همـراه و خدمات ابتدایی GSM در این روزها در حال متحول
کردن سیستمهای بانکی و پرداختی کشور هستند، اپراتور سوم به عنوان
ارائهدهنده یکی از جدیدترین خدمات تلفن همراه، از بدویترین روشهـا برای
اداره امـور مالـی مشترکان خود بهره میگیرد و این جاست که سوء مدیریت در
این اپراتور بیش از هر چیز خودنمایی میکند.آن چه مسلم است این است که
مدیران این اپراتـور تجربـه و آگاهیهای لازم برای راهاندازی و مدیریت یک
اپراتور پیشرفته و استاندارد امروزی را دارا نیستند و نتیجه آن نیز چیزی جز
عقبماندگی در این حیطه نخواهد بود.خشت اول که انتخاب یک شرکت ناصالح آن
هم خارج از تشریفات اداری بود، کج گذاشته شد و تا ثریا میتوان آیندهاش را
خواند و دود این انتخاب اشتباه، به چشم مردم خواهد رفت.دیگر چه فایده که
امروز و فردا این اپراتور جریمه شود یا مسئولان به انتخاب اشتباه خود در
مورد این اپراتور اعتراف کنند.مهم این است که امروز نسل سوم تلفن همراه در
حال قدیمی شدن است و همین اطراف در کشورهای خاورمیانه اپراتورهای زیادی
هستند که خدمات نسل چهارم را به مردم کشورهای خود ارائه میکنند و ما هنوز
اندرخم یک کوچهایم.