تحقيق و تفحص از صنعت خودرو كه چندي است نقل محافل خودرويي است ، گذشته از مجلس نشينان مورد استقبال خودرويي ها هم قرار گرفته است .
علي اكبرزاده ؛ بازار خبر _ مشكلات
عديده در صنعت خودرو كه از يكسو گريبان خودروساز و قطعه ساز را گرفته و از
سوي ديگر مطالبات مردمي را در پي دارد ، نمايندگان مردم در خانه ملت را
ملزم كرده تا براي بهبود اين اوضاع تحقيق و تفحص از صنعت خودرو را به طور
جدي دنبال كنند.
در اين
ميان خودروسازان نيز با روي گشاده تن به تحقيق داده تا شايد دلايل هزارگانه
شان براي افزايش قيمت ها و اخذ تسهيلات دولتي به مزاج يك دسته خوش آيد .
اما
گذشته از اين عوامل بايد دانست كه به واقع كنكاش هاي اين چنيني در مراكز
حساس قدرت و ثروت جدا از اين موضوع كه بدي و كاستي در پي نخواهد داشت ،
بسيار هم مفيد و سازنده خواهد بود و اين تنها به اين دليل است كه با آسيب
شناسي وضعيت اين صنعت يا حق به خودروسازان و فعالان اين صنعت داده خواهد شد
كه در پي آن حمايت هاي دولتي پديد خواهد آمد و يا اين كه سمت و سوي افكار
عمومي در برابر اين صنعت به كرسي حق خواهد نشست ؛ در مجموع با انجام اين
امر كج راهه ي خودروسازي در كشورمان از فاز امروزي خارج خواهد شد و به صورت
علمي و منطقي ترين به مسير خود باز خواهد گشت.
نظرات دو طرف(نمايندگان خودروساز و مجلس) در اين بين بسيار شنيدني است :
احمد
نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص جزئيات اين طرح گفت : از كليات
اين طرح و محورهاي مطرح شده در آن بي اطلاع هستم اما از اجرايي شدن اين طرح
استقبال مي كنم زيرا موجب شناخت و تشريح بيشتر مشكلات خودروسازان در برهه
كنوني خواهد شد .
وي افزود : با اجرايي شدن تحقيق و تفحص از صنعت خودرو مشخص خواهد شد كه چه
ظلم بزرگي در حق خودروسازان صورت گرفته و با وجود افزايش سطح عمومي قيمت ها
در ميان تمامي كالا ها و خدمات ، خودرو از سال 87 تاكنون افزايش قيمتي را
به خود نديده است تا به امروز كه قيمت مواد اوليه و تمامي محصولات بكار
رفته در يك خودرو به شدت افزايش يافته است.
نعمت بخش اضافه كرد : از سال 76 تا سال 90 قيمت خودرو حدود 44 درصد افزايش
را تجربه كرده است و اين در حالي است كه شاخص كالا و خدمات افزايش بيش از
700 درصدي را در محصولات و كالاهاي ديگر نمايش مي دهد.
دبير انجمن خودروسازان با تاكيد بر لزوم اجراي تحقيق و تفحص از اين صنعت به
منظور شفاف شدن مشكلات اين حوزه ، گفت : بهتر است تحقيق و تفحص از
خودروسازان صورت گيرد و مشكلات شناسايي شود تا مديران خودروسازي ها را بي
دليل به بي كفايتي متهم نكنند.
همچنين عزيزاکبريان نايب رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس در خصوص اين
موضوع گفته است : درحال حاضر طرح تحقيق و تفحص از شرکت هاي خودروسازي در
دستور کار کميسيون صنايع و معادن قرار گرفته که نتايج آن پس از بررسي هاي
لازم اعلام مي شود.
نماينده مردم کرج و اشتهارد در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: در گذشته نيز
طرح تحقيق و تفحص از شرکت هاي خودروسازي در مجلس هفتم و هشتم مطرح شده بود
که به نتيجه هاي خوبي رسيده و پرونده تخلفات آن ها در قوه قضاييه در حال
رسيدگي است.
وي در ادامه با انتقاد از کيفيت پايين خودروهاي ساخت داخل، اظهارداشت: يکي
از دلايلي که به تحقيق و تفحص از شرکت هاي خودروسازي منجر شده، کيفيت پايين
خودروهاي توليدي است، اما ارتقاي سطح کيفي خودروها و نيز کاهش قيمت اين
محصولات در بازار به صورت دستوري نيست، بلکه قيمت ها در بازار تعيين شده و
اين عرضه و تقاضا است که قيمت ها را تعيين مي کند.
به گزارش
بازار خبر ، تحقيق و تفحص از صنعت خودرو 5 محور اصلي دارد كه عبارت است از :
1-نحوه تعامل شرکتهای خودروساز با قطعهسازان از نظر قیمت، کیفیت و شیوه تنظیم قراردادها و پرداختها
2-بررسی عملکرد قانون ارتقاء کیفیت خودرو در کشور و میزان برنامهریزی انجام شده برای بهبود کیفی خودروها
3-میزان سرمایهگذاری انجام شده در صنعت خودرو، کاهش هزینه و قیمت تمام شده در این صنعت
4-بررسی میزان هزینههای غیرمرتبط و غیرضروری در صنعت خودروسازی
5-بررسی میزان دخالتهای بیمورد و خارج از چارچوب مقررات شرکتهای خودروساز